Uudenmaan Lihastautiyhdistys ry

Nylands Muskelhandikappförening rf

Uudenmaan Lihastautiyhdistys ry

Yhdistys

Uudenmaan Lihastautiyhdistys on perinteinen, uusiutuva ja jäsenilleen uskollinen yhdistys, joka tarjoaa tukea, tietoa ja toimintaa. Toimintamme tavoitteena on tukea lihastaudin kanssa elävien oikeutta tasa-arvoiseen ja itsenäiseen elämään ja tehdä työtä heidän yhteiskunnallisten oikeuksiensa puolesta toimialueellaan. Toiminnan tavoitteena on tukea sairastavien ja heidän läheistensä hyvinvointia, osallisuutta ja elämänlaatua.

Yhtenä tavoitteenamme on tarjota vertaistukea. Toimintamme on kaikille avointa, joten voit osallistua, vaikka et olisi vielä jäsenemme. Vertaistukitapaamisia järjestetään eri diagnoosiryhmille sekä eri elämäntilanteessa oleville ja heidän läheisilleen. Tietoa tulevista vertaistukitapaamisista saat parhaiten jäsentiedotteestamme, jota lähetämme kaikille jäsenillemme.

Haluamme tavoittaa toiminta-alueellamme kaikki, joiden elämään lihastauti liittyy ja tarjota heille vertaistuen lisäksi myös tietoa. Voit ottaa meihin yhteyttä, jos sinulla on haasteita asioissa, joihin lihastautidiagnoosi -tai epäily vaikuttaa. Autamme tai ohjaamme sinulle oikean henkilön tueksi hakemusten tekemiseen, päätösten puintiin tai lihastaudin etenemisen tuomien muutosten hallintaan. Toimistollamme on myös saatavilla eri diagnooseihin ja elämäntilanteisiin liittyviä esitteitä, artikkeleita ja tutkimuksia. Yhdistyksemme tehtävänä on neuvoa jäsenistöä, tiedottaa, valvoa jäsenten oikeuksia sekä opastaa oikeiden palveluiden piiriin.

Järjestämme tapahtumia aktiivisesti ympäri vuoden, myös asiantuntijoille. Toiminnan edellytyksenä on aktiivinen vapaaehtoisten apu, jonka tuki yhdessä työntekijöiden kanssa saa tapahtumistamme suosittuja ja toistuvia. Yhdistyksellä on vakinaista toimintaa lapsille, nuorille, aikuisille ja iäkkäämmille urheilun, musiikin, kädentaitojen, kulttuurin, matkustelun sekä vertaistuen, hyvän olon ja perinteiden parissa. Lisää tietoa toiminnastamme löydät Toiminta – ja Tapahtumakalenteri -sivujen alta.

Toimialueemme on Uusimaa. Toimistomme ja tilamme sijaitsevat Helsingin Kumpulassa, mutta järjestämme tapahtumia myös muissa alueemme kunnissa. Missä haluaisit meidän järjestävän toimintaa?

Toiminnan alkaessa vuonna 1982 nimemme oli Helsingin seudun lihastautiyhdistys, mutta 90-luvulla muutimme nimemme nykyiseen muotoonsa. Yhdistyksellä on noin 600 jäsenen tukena vakituisena työntekijänä järjestökoordinaattori sekä määräaikaisesti järjestöavustajia. Heidän lisäksi työllistämme valmentajia, bändiopettajia, luennoitsijoita ja ryhmien vetäjiä.

Varsinaisen toimintamme talouden perustana ovat kuntien toiminta-avustukset, jäsenmaksut,
lahjoitukset sekä omaehtoisen varainhankinnan avulla saatavat tuotot (myyjäiset, arpajaiset ja omat
kannatustuotteet), joiden järjestämisessä yhdistyksen vapaaehtoisten toiminta on korvaamatonta. Saamme myös Stealta kohdennettua toiminta-avustusta (Ak) vertaistukitoimintaan, toimitilan vuokraamiseen ja työntekijöiden palkkaamiseen. Haemme avustuksia myös eri säätiöiltä.

Löydät Uudenmaan Lihastautiyhdistyksen säännöt täältä ja vuoden 2022 toimintakertomus on luettavissa tästä.